2.Juli - Kvitsøy - nesten hjemme

Her vinker Tempest god natt og farvel til Pigalopp for denne gang. Veldig trist men vi håper vi sees snart igjen!!….og vi vinker tilbake….Tempest forsvinner i disen med kursen for Florø, vi mot Stavanger.Det var trist å vinke farvel til våre venner på Tempest og vite at vi ikke skulle treffe dem igjen på den andre siden denne gang. Det har vært et fantastisk år som nå er i avsluttningsfasen og vi har fått både gode venner og minner som vi tar med oss videre!

Det var ganske spesiellt å passere Piper Beta plattformen. Tankene våre gikk til de 167 som døde i Piper Alpha katastrofen i 1988.Delfiner ønsket oss velkommen hjem til Norge i soloppgangen. 5-6 stykker lekte rundt båten i en god time før de dro videre.Oljeblankt hav midt på Nordsjøen. Ikke så mye å seile i :-)Etter ganske nøyaktig 48 timer over Nordsjøen nådde Pigalopp frem til Kvitsøy. Fortsett å lese ‘2.Juli - Kvitsøy - nesten hjemme’

28.Juni - Inverness - enden av Caledoniakanalen

Urquhart castle - Loch NessDagens etappe gikk over den famøse Loch Ness men Nessie hadde ikke tenkt å vise seg i dag heller (trass i iherdige forsøk fra Tempest med å lokke henne frem). Det ble en spennede avslutning på kanalen når Pigalopp nesten ble hengende i veggen på en av de siste slusene. Jonathan våknet akkurat fra middagsluren når vi hadde kommet oss inn i dagens tredje sluse. Det resulte i at Kaptein Øystein midlertidig måtte holde både baug og aktertau mens jeg innstallerte Jonathan i setet sitt i cockpit, og vannstanden i slusa beveget seg nedover. Tauet kilte seg og Øystein fikk avverget den potensielle krisen med å Fortsett å lese ‘28.Juni - Inverness - enden av Caledoniakanalen’

25.Juni - Caledoniakanalen

Kanaltur i skogenMalstrømmer utenfor crinnanEtter å ha tatt Crinnan kanalen ”alene” var vi lystne på litt selskap i slusene. Tempest var i Oban på vei videre fra til Fort William – starten på Caledoniakanalen. Vi hoppet like greit over Oban for å nå dem igjen. Men dette betydde en noe frustrerende start for Pigaloppen. Som kjent er det i denne del av Europa veldig viktig å time tidevannet ellers så kan en på noen steder møte ganske så stor motstrøm. Ideell avgang for oss ville da blitt halv fem om ettermiddagen men da ville vi ikke igjen Tempest før kanalen. Etter å ha forhørt oss med noen lokale Crinnan beboere satte vi avgårde om Fortsett å lese ‘25.Juni - Caledoniakanalen’

12.Juni - Kinsail, Irland

Ryddings og tørk etter havkryssEtter å ha følgt havferdene, både Karibien-Azorene og Azorene-Irland, med spenning på “Tempest-nett” (www.seiltur.no/atlanterhavet) fra gamlelandet var det dags for det faste mannskapet på Pigalopp å mønstre på igjen.  Vi landet i Dublin med samme fly som Arnt på Tempest, selvfølgelig vel koordinert. På flyplassen møtte vi avtroppende mannskap på Tempest og Pigalopp, hhv Benedikte og Trond, og nøkkel til leiebilen ble overlevert - for et teamwork ;-) Venstrekjøring ble rene barnematen med Arnt som kartleser, navigatør og barneunderholder. Og etter et par Jonathan-stopp og en liten snarvei (ja det var det Arnt påstod…) så fant vi frem til den koselige lille landsbyen Kinsail hvor hjemmene våre lå trygt fortøyd! Fortsett å lese ‘12.Juni - Kinsail, Irland’

Lukten av land

Motorseiler nesten mot målet; seiler på “vindauto” som betyr at Pigalopp får lov å beblostemme kursen litt selv alt etter hvilken retning det blåser. Da klarer vi å holde maks høyde, vind i seilene, god fart og ha akseptabel komfort ombord (i motbølgene). Ulempen er at ruten blir litt lenger.
Værrouter Mads har instruert oss til å holde maks høyde før vinden dapper (nesten) helt av og igjen kommer fra øst. Da må vi slå og ta vinden inn fra styrbord side. Huff, ikke kjekt å bruke regattaord som “kryss”, “slå” og “høyde” for en sedat turseiler som Pigalopp, men alternativet er Frankrike, Spania eller drivanker:
Franskemenn har vi igrunnen sett nok til for en stund selv om de fleste stort sett var veldig snille og høflige. Vi har til og med truffet noen hyggelige franskmenn underveis som kan engelsk! Er forresten en kar på Guadaloupe som skulle hatt seg en dukkert i iskaldt vann og gjerne rullet litt tjære og fjær (selv om han ikke klarte å beholde PC’en min…).
Spania frister jo igrunnen ganske mye, men da spørs det om det blir noen GladMat eller høst i Stavanger på Pigalopp…
Drivanker - tja blir det for humpete har vi jo en dags forsprang på Aurelia og Tempest som begge startet før oss :-) Selv om vi etterhvert kjenner lukten av land gjelder de tre S’ene også idag. Skulle gjerne gjort noe mer ombord, men det er ganske slitsom når alt ligger på skrå og bølgene kommer forfra. Blir kroppen skjev etter en uke på skakke?
De som ringer oss må huske å ringe flere ganger - det tar litt tid før vi hører tlf når vi går for motor.
Antar det blir land i sikte imorgen formiddag om ikke været slår seg helt på vrangen.
Kl 1915 utc Utseilt distanse 1297nm - 92nm til Kinsale…

Ventedagen

Dette var altså dagen hvor vi var klare for hva som helst når det gjelder været. Vi ventet og etterhvert kom vinden opp i 25kn steady, noe mer i kastene. For anledningen var tredjerevet tredd opp sammen med downhaul line på storseilet slik at vi kunne ta det ned uten å gå på dekk
Etter å ha ventet en hel del mer begynte vi å forstå at nok en gang hadde Mads i FriVind klart å snike oss foran lavtrykket. Bak oss var det en vegg av skyer, mens vi hadde lettskyet og god bør mot målet. Iflg Mads fikk vi denne gangen veldig godt betalt for å seilt så fort som forsvarlig de foregående dagene.
I ettertid har vi fått vite at vi var ca 50nm fra værsystemet, så Tempest som var ca 60-70nm bak oss fikk en 10 timers dans med Neptun. De hadde hatt steady vind på 35-40kn og opp i 50+ i kastene. Heldigvis var de som oss godt forberedt og sto dansen ut med stil.
Vi ønsker Kylie lykke til på ferden mot Oslo; vi har ca samme distanse igjen til Irland.
Ellers er det altså de tre S’er som opptar oss; seile, spise og sove.

Sol og taco

Jepp; vi har fått sol !! For første gang siden avgang Azorene har vi hatt en hel dag med sol. Ganske deilig og spesielt ok å kunne få tørket noen klær og puter i cockpit.
I tillegg har vi fått vind fra nordøst; akkurat i den retningen vi skal… Altså god gammel motvind (og bølger…). Seiler nå så høyt som mulig mot vinden på vindauto. Støtter med motor etterhvert som vinden løyer. Vanligvis skal det blåse sørvest her - altså fin medvind. Langtidsprognonsene når vi la ut indikerte motvind og vi er med godt mot, men må nok se langt etter fartsrekorden vi lå an til å ta; vi seilte 1/3 del på to dager og kunne altså i teorien seilt Horta-Kinsale (1150nm) på seks dager. Nå ser det ut som vi må bruke de estimerte åtte dagene; ruten blir som kjent lengre på kryss og i motbølger.
Ellers fine forhold, sjøen har lagt seg og blir mer ryddig. Dagen ble avsluttet med etappens så langt beste middag; taco a la Trond. Litt utfordrende å spise det på skrå, men svært godt var det!
I skrivende stund er har vi utseilt 1234nm på loggen og har 135nm igjen til Kinsale. Ankomst Kinsale ser ut til å bli over lunsj onsdag. Tempest ligger ca ett døgn bak oss - Aurelia noe mindre.
Vi er litt usikre på hva som bruker mest diesel for tiden; varmeapparatet eller Yanmar’en? Vi har uansett nok i massevis til begge deler enda.

Den store arbeidsdagen

Lørdagen ble den store arbeidsdagen ombord. En masse ting som bare seilere ser og vet at tar tid ble utført i påvente av lavtrykket som er meldt ikveld/natt. Det kan nevnes at nå har Pigalopp fått permanent 3dje rev, downhaul på storseilet (antar det er ett brukbart navn på line som en kan trekke ned seilet fra cockpit?), slepegear montert for drivanker for bare å nevne noe.
Sålangt har vi ikke sett noe verdens ting til været som vi venter på. Yanmar’en har jobbet trofast på 2000 rpm siden kl 10 i morges - litt over økonomifart, men så er det jo også første gang propellen brukes på denne overfarten. Dermed ble det også anledning for crewet å ta en velfortjent dusj på selveste lauvadagen. Orden må det være.
Gjennom det siste året og spesielt under lange nattevakter og i våte havner har det gått mange fine tanker kalesjemannen på Roaldsøy som har utstyrt Pigalopp’en med Atlanterens største sprayhood og Karibien’s flotteste bimini. Igår syntes Neptun at det var nok og på en ellers stille natt prøvde han å rappe akterkapellet vårt. Vaktleder Trond fikk seg en liten støkk, men slapp unna med verken vann i munnen, ørene eller nesen. Imidlertid fikk kalesjen seg en smell, eller rettere sagt bøylen til kalesjen, så nå har Pigalopp fått utseende som en ganske alminnelig seilebåt. Vi føler vi seiler cabriolet og sender mange tanker tll de andre båtene som har måtte seilt slikt i all slags vær. Igrunnen litt deilig når været er fint og ganske mye kaldere når det ikke er så fint…Kan jo også nevnes at vi fikk bekreftet at cockpiten drenerer vann fort, selv om Jonathan-veggen sto på under benken akter. Denne er fjernet om det blir stordans ikveld. Er det noen vits å fortelle at vi hadde snakket om å ta ned kalesjen idag…?
I skrivende stund utseilt 808nm og ca 450 nm igjen til Kinsale, IRL.

Sove, spise, seile, mens en drommer seg bort…

Litt moderert utgave av CC Cowboy’s “damene på Domus” - det er litt slik vi kommer til å ha det frem til natt til søndag. Da ventes sterkt økende vind, men i litt mer moderert utgave enn først antatt - heldigvis. Ser ut som maksvind blir 25-35kn, med noe mer i kastene. Det har Pigalopp taklet før uten problem, og skal gå bras denne gangen også. Litt vått og humpete når vind og bølger kommer rett forfra, men vi er godt stilt i forhold til mange mindre båter. I tillegg seiler vi så fort som forsvarlig før lavtrykket setter inn for å prøve å komme oss nord for lavtrykket - der er vind og bølger mindre.
Slik det ser ut nå skal dette været treffe oss tidlig søndag morgen til mandag kveld. Husk at dersom en prøver å ringe oss må en ringe lenge (og flere ganger) fordi sannsynligvis hviler èn mens den andre er i cockpit - med lukket luke i dårlig vær. Og ja; selvsagt henger alle i sikringsline utendørs og ingen går på dekk uten at den andre følger med. Normalt skal det heller ikke være nødvendig å gå frem på dekk når alt er klargjort på forhånd.
Fikk idag melding om at “Yr” har snudd; de var ikke klare for å seile gjennom to kulinger og var i tillegg nærme land. De startet ett døgn etter oss. Sikkert en fornuftig beslutning for en familie på fem. Har også fått bekreftet at “Kajsa” - den desidert minste norske båten (27 fot) - nå har ankommet Horta. Veldig kjekt å høre; det ble sendt mange tanker til dem under det forrige lavtrykket når vi lå i havn.
Utseilt 600 idag nm og da gjenstår ca 75nm til vi er halvveis. Antar det skjer natt til lørdag - altså litt over tre døgn siden avgang Horta. Det er en god del foran skjema som er 150nm/dag, så vi er spente på hvor mye vi blir satt tilbake av lavtrykket. Imorgen venter vi en periode med svært lite eller ingen vind. Da blir det motring og setting av stormfokk, rigging av drivanker (better safe than…) i tillegg til 3dje rev (”å reve” betyr som kjent å minske seilarealet). Alt er funnet frem og klargjort idag.
Vi sover, spiser, drikker og koser oss ombord - alle basisbehovene er dekket. Idag har det også vært sol og fin vind mellom 15-25 kn i moderate bølger. Seiler mellom 6-8kn på bidevind rett mot målet. Sånt liker vi!
Alt vel ombord og vi gleder oss til mandag kveld !!!
Ø

Rask seiling og melding om lavtrykk

Da har vi altså kommet veldig godt igang med ca 380nm utseilt første to døgn. For ordens skyld er posisjonen vi oppgir kl 12 utc, mens bloggen blir ofte skrevet senere. Total distanse vi skal tilbakelegge til Kinsale er 1150nm - i virkeligheten gjerne 1300nm gjennom vannet. Den første tredjedelen gjorde vi unna på rett over to døgn… Vi antar allikevel at vi kommer til å bruke rundt åtte dager totalt.
Som sikkert de fleste vet mottar vi daglige værrapporter og meldinger via email basert på vår posisjon fra Mads i FriVind. Dette er vanligvis en flott måte å kunne tilpasse seg “det som kommer”. Ulempen er at noen ganger kunne det kanskje vært greit å ikke vite om det “som kommer”. Slik kan det oppleves nå; vi har fått melding om ett tildels kraftig lavtrykk som absolutt vil passere vår rute. Vi kommer sannsynligvis i nærkontakt natt til søndag. Ser ut til å vare i noe over ett døgn. Valget ett av to; snu eller gjør båt og mannskap klar for vind og bølger over middels.
Sammen med Tempest, Aurelia og noen danske båter går vi for det siste. Det betyr at matpakke må smøres, alt løst inni båten må pakkes ned, vi skifter til stormfokk, monterer tredjerev og gjør klar drivanker (SeaBrake), mm. Alltid litt rart å måtte gjøre alt dette mens havet bare legger seg mer og mer og vinden er i ferd med å forsvinne helt, men forberedelser er det viktigste i møte med dårlig vær.
Hvorfor ikke endre kurs? Kunne vært ett alternativ, men dette lavtrykket ser ut til å passere fra vest mot øst og dersom vi legger kursen mot Spania (La Coruna) vil det bare komme etter oss. Ingen seilere ønsker å nærme seg en ubeskyttet kyst som den spanske i høy sjø og sterk pålandsvind… Uansett har vi to dager på forberedelser og mye kan enda endre seg. Meldingene ser allerede bedre ut enn de gjorde i starten og vi håper dette fortsetter. Pigalopp er uansett klar om Neptun byr til dans.
Idag har vi hatt fin-fin seiling med vind 15-25kn mellom 90-120 grader babord - forhold som Pigalopp’en liker svært godt. Nå venter heldigvis to rolige dager. Fredag blir altså arbeidsdag ombord og vi venter i spenning på oppdaterte værmeldinger fra nord!